neděle 17. dubna 2016

Hudebka s QR kódy

Učím prvním rokem hudebku v 9. třídách. Překvapilo mě, jak moc rádi chtějí žáci i v tomto těžce pubertálním věku zpívat. Přesto se mi nějak nechce celou hodinu jen otáčet listy v Já písnička a přezpívávat dokola pár oblíbených songů. Jak už jsem psal několikrát, baví mě nacházet možnosti propojení technologií s nejrůznějšími předměty. A ani hudebka není v tomto směru výjimkou. IT technologie v hudební výchově samozřejmě nejsou nic neobvyklého. Například server Youtube je dnes velmi oblíbený. Obrovské množství písní s texty připravených ve stylu "plug&play" bývají pochopitelným lákadlem. Existuje také například řada notačních programů. Ale o tom třeba zase někdy příště. Mým cílem bylo zapojit při hodině mobilní zařízení, práci ve skupinkách, poslech, práci v Google dokumentech a práci s QR kódy. Nejednalo se o tematickou hodinu, ale spíše o zjištění všeobecného přehledu z hudební výchovy žáka deváté třídy.

Baví mě si při hodině hrát, a tak jsme si tedy opět hráli...
Žáci měli po celou dobu k dispozici mobilní telefon, PC, iPady, tablety a připojení k WiFi. Hořel jsem zvědavostí, jak dokáží sami využívat možností technologií, které mají k dispozici. 

Předložil jsem jim zadání. Ne však to klasické zadání 1. Otevři... 2. Vytvoř... 3. Spusť... 4. Ulož... Jediné, co jsem před ně položil, byl vytisknutý QR kód. Pro jeho vytváření dnes existuje celá řada generátorů.
Mezi nejpoužívanější QR generátory patří např.:

  
QR kód se zadáním úkolu

Přiznám se, že se mi dost ulevilo, když žáci bez řečí a zbytečných dotazů vytáhli své mobily a začali jimi číst mé zadání. Nejčastěji používané aplikace pro čtení QR najdete opět v Obchod Play nebo App Store.

Postupně si tak všichni přišli pro další papír, kde už byly QR kódy s dvěma úkoly.
Je vhodné žákům při vyučování ukázat,

že mobily mohou být užitečné nejen pro facebook a WhatsApp.

Do trojic jsme se následně rozdělili pomocí připravených kartiček, kdy museli najít souvislost své kartičky s ostatními. Na připravených kartičkách měli vždy 3 hesla, která spolu souvisela, viz obrázek níže. Většinou se skupinka sešla do 5 minut.

Losování do skupinek


Už při této první aktivitě žáci, ku mé nebetyčné radosti, vehementně začali využívat vyhledávač pro ověření některých informací. A proč ne? Přesně tohle jsou ty okamžiky, kdy mám pocit, že žáci zcela právem položí otázku "A proč si to mám pamatovat, když si to mohu najít?" Zcela mě uspokojilo, že věděli i bez Google, kdo je Bedřich Smetana, Jaroslav Ježek nebo např. Leoš Janáček. Jejich diskografii po nich ale vážně sypat z rukávu nechci. 

Kdopak že to patří ke mně do trojice?

Jakmile se skupinka sešla, chodili si postupně pro zadání úkolů A a B, které byly opět schovány v QR kódech. První úkol spočíval ve správném určení interpreta a názvu písně.

Úkol A

U tohoto úkolu se již začaly projevovat mírné rozdíly. Objevily se takové tři základní uživatelské úrovně. 
  1. Poctivě a pečlivě odposlouchávali jednotlivé písně a snažili se správně zapsat jméno interpreta a název písně bez jakéhokoli použití technologií. To ale bylo téměř nemožné.
  2. Poctivě a pečlivě odposlouchávali jednotlivé písně a snažili se za pomoci Google správně zapsat jméno interpreta a název písně.
  3. Spustili aplikaci SoundHound nebo Shazam, přiložili svůj mobilní telefon k zařízení, na kterém si píseň pustili a opsali text z displeje. 
Spuštění těchto aplikací předcházel dotaz některých žáků, zda mohou tyto aplikace použít. Dokonce se ptali, zda se nejedná o podvod. Proč by nemohli? A dokonce podvod? Naopak. Dostalo se jim pochvaly, že aplikace znají a dovedou je správně použít. Když toto po chvíli zjistili žáci ve skupince 1 a 2, nastalo rychlé stahování z Obchodu Play či App Store. V tento okamžik jsem si uvědomil, že i takto může vypadat situace, kdy se žák učí od žáka. 

Úkol B byl také poslechový, tentokrát ale žáci poznávali hudební nástroje. 

Úkol B


Mnoho žáků začalo, po zkušenosti s prvním úkolem, vyhledávat aplikaci na identifikaci hudebních nástrojů. Tentokrát jsme však byli neúspěšní. Pokud byste na takovou aplikaci narazili, napište mně prosím odkaz do komentáře... Při závěrečné reflexi jsme si ukázali správné hudební nástroje a nástroje, které uváděli. Seznámili se tak občas s nástroji, o kterých do toho okamžiku neměla většina žáků ani tušení.






Pro zpracování odpovědí jsem zvolil dokumenty v GAFE (Google Apps for Education), stažení ve formátu PDF a odeslání e-mailem. Všimněte si, co dalších kompetencí museli žáci prokázat, aby svoji práci vůbec odevzdali... Jelikož jsem nedal záměrně přesný vzor výsledného dokumentu a nechal finální úpravu na samotných žácích, dostalo se mně nejrůznějšího zpracování.

Od jednoduchých klasických tabulek,

po složitější práce včetně odkazů.

Podobné aktivity si dokáži představit v kterémkoli předmětu. Stačí jen vhodně tematicky obměnit obsah. 

Pro úplnost ještě uvádím odkazy na úkoly A a B a níže veškeré zdrojové soubory.

Soubor pdf s QR kódy

A - poznej interpreta a název písně

1.


2.


3.


4.


5.


B - poznej o jaký hudební nástroj se jedná

1.


2.


3.


4.






4 komentáře:

  1. Skvělé začlenění QR kódu a moderních technologií do klasické výuky. Těmto projektům tleskám. My jsme si pořídili do školy taky generátor QR kódů. Já v kabinetě ho využívám třeba na hledání jednotlivých exponátů. Na papíře naskenuji, co hledám a telefon mi řekne, kde to je. Je to sice taková prkotina, ale někdy to ušetří poměrně dost času. ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Fajn využití moderních technologií v hudební výchově. Mně totiž přijde, že hudební výchova v tomhle trochu ztrácí dech. Jasně, školy si pořizují super hudební nástroje třeba od Topmuzika.cz ale v zásadě jsou ty metody v posledních letech stejné, jako byly třeba v době, kdy jsem chodila do ZUŠky já a to je už docela dobrých 15 let. ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle je fakt super a myslím, že by se to mělo podporovat napříč obory. Já sama se někdy trápím tím, jak slabá podpora hudební výchovy na základní škole je. Prostě se to bere jako výchova a vedlejší předmět. Jenže na druhou stranu, když pak žákovi poradíte jak vybrat baskytaru či mu dáte jiné důležité rady, tak za vámi chodí nadšení rodiče. A to stojí za to. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Zkoušela jsem dnes se sedmáky, byly nadšení, jelikož učím i češtinu, krásně jsme zopakovali krátké slohové útvary (někteří odesílali e-mail i 3x, než obsahoval vše požadované). Dopředu znali kritéria, takže jsme práci hodnotili (rychlost, kvalitu, náležitosti). Po dlouhé době jsem měla možnost pozorovat práci skupin, vnímat náladu dětí, v podstatě jsem nehla prstem. Bonusovým úkolem pro žáky bylo vytvořit sdílený dokument, do nějž všechny skupiny vložily své vygenerované QR kódy s odkazem na skladbu, kterou jako skupina vybrali. Takže moc děkuji za inspiraci, posunulo mě to zase o kus dál a práci jsem ještě doplnila.

    OdpovědětVymazat