neděle 19. listopadu 2017

Poprvé ve třech (a někdy i ve čtyřech)

Tento týden jsem poprvé absolvoval s mojí třídou osmáků schůzku Učitel - Rodič - Dítě. Bylo to sice náročné jak časově, tak psychicky, ale zároveň to bylo moc fajn. Také rodiče tuto formu schůzky ocenili (oproti klasické hromadné). Mám ale po tomto týdnu jeden velký otazník. Jak nejlépe a jak co nejefektivněji následně pracovat se získanými informacemi.

Pro rezervaci termínů na třídní schůzky jsem zvolil free on-line aplikaci Doodle. Rodiče si tak mohli zvolit z velkého množství nabízených termínů. Jelikož jsem příliš nevěděl, do čeho vlastně jdu, zvolil jsem třicetiminutový interval pro každou schůzku. Termíny jsem nabízel od pondělí do čtvrtka, od 15.00 do 20.00. Přijde mi velmi důležité, při dnešní zaměstnanosti rodičů, nabízet reálné termíny, kdy mohou rodiče do školy opravdu přijít. Na schůzky se tak, kromě dvou rodičů, přihlásili všichni. Co považuji také za pozitivní, přišli i rodiče, kteří, ať už z různých důvodů, na "rodičáku" nikdy nebyli. Na konci našeho setkání jsem se rodičů zeptal, jaký typ schůzky jim více vyhovuje. Jsem moc rád, že to s rodiči vidíme stejně.

Od učitelů jsem měl zjištěné podstatné informace, které jsem následně předával rodičům a žákům. Pokud některý z učitelů vyjádřil přání mluvit s konkrétními rodiči, informaci jsem předal. Rodič navštíví učitele v následujícím týdnu, během klasických třídních schůzek. Tam dostane od učitele přesné informace o pokroku žáka a také doporučení, co může pro zlepšení jeho učení udělat. Během příjemně strávené půlhodinky, v útulné návštěvní místnosti při kávě, jsme mohli já, rodiče i dítě otevřeně mluvit o všem, co se jich dotýká. Co žáka baví, v čem je silný, v čem potřebuje pomoc... Řada rodičů přišla na schůzku s tím, že budou opět, jako už tolikrát, poslouchat jakého mají doma zloducha, jak se neučí a jak by měl zabrat. Je dobře, že rodiče pochopili můj hlavní cíl. Učitel (a třídní učitel dvojnásob) by měl být pro žáky i rodiče především partnerem. Všem nám jde totiž o společnou věc. Protože jsem v osmičce třídním teprve od září, přišlo mi téměř nutné se s rodiči více poznat a seznámit je s tím, co ve třídě momentálně probíhá a co se třídou plánuji.

V plánu sice bylo, řečeno sportovní terminologií, 20 minut zápas, 5 minut nastavení + pět minut přestávka, ale skutečnost byla o dost jiná. Mnoho rodičů i žáků mělo potřebu sdělit mnoho dlouho  nevyřčeného a sám jsem byl překvapený, že nebylo nutné rozhovor "nahazovat" startovacími otázkami. 

Na schůzku jsem měl připravený záznamový list, informaci o prospěchu každého žáka a k podpisu připravené veškeré souhlasy (např. souhlas s fotografováním, s možností práce školní psycholožky, atd.). Záznamový list mi byl výborným pomocníkem pro zahájení schůzky a po vysvětlení k čemu slouží, také k zápisu poznámek z našeho setkání. Na příští schůzce bude možné záznamový list použít například k porovnání žákova pokroku.

Jinými slovy je jedno, zda schůzky nazýváte PRD (na SCIO školách PrůvodceRodičDítě), tripartita, 3v1, schůzka šesti očí nebo jakkoli jinak... Důležité je, že navážete kontakt s rodičem a dáte jasně najevo, že máte společný zájem, jejich dítě.

Poznámka

  • Na vedení elektronického portfolia můžete využít např. webový portál Co umím. 
  • Pro rezervaci termínu pro rodiče můžete také použít např. aplikaci Reservio.
  • Za sdílení zkušeností a další inspiraci děkuji kolegům z Pedagogické komory.




Záznamový list




Výpis známek












Žádné komentáře:

Okomentovat