pátek 24. března 2017

Formativně s formative - díl 1.

   Vždy jsem měl nemalý problém se sumativním, konečným hodnocením žáků. Nepovažuji to ani za nutné ani za důležité. Proto bych rád časem dospěl k tomu, že nahradím sumativní hodnocení formativním. Bohužel na konci každého pololetí zatím ještě jiná možnost v naší škole není. Chtěl bych se naučit žáky spíše provést problémem a posouvat je, aby uměli o nových věcech přemýšlet. Líbilo by se mi, kdybych dokázal změnit přístup i většiny rodičů, jejichž první a mnohdy jediná otázka ve dveřích zní "Tak, co jsi dostal?", protože je zajímá pouze známka. Co kdyby se zeptali například "Tak, co jsi se dnes naučil?", "Co se ti dnes povedlo?" nebo... dalších 25 způsobů, jak se zeptat jak bylo ve škole, aniž bych se ptal, jak bylo ve škole.

   I učitelé mají své zlozvyky. Učitelé mají zlozvyk vyvolávat jen ty žáky (ať už záměrně nebo ne), kteří se jim hlásí. Ono je ale třeba zajistit, aby odpovídala celá třída. Někde už se tak děje pomocí tabulek, kam se píše odpověď, kartiček A B C D apod.). Jak to ale udělat, když máte ve třídě například 20 introvertů, kteří díky své povaze, potřebují na rozmyšlení odovědi každý přes 10 sekund, a vy jako učitel máte jednu hodinu týdně?

   Vyučování musí být postavené tak, aby učitel měl během hodiny představu o tom, kde se které dítě v pochopení látky nachází. Dnes si pomáháme např. kartičkami, semafory atd. Problém je ale v tom, že to je zase jen a jen zpětná vazba, nic víc...
   Jelikož jsem ze své povahy těžce nesystémový člověk (a protože mám rád technologie), hledal jsem nástroj, který by mě pomohl tyto situace řešit. Existuje spostu aplikací pro okamžitou zpětnou vazbu. Např. Kahoot! nebo Socrative (blog Jitky Rambouskové) jsou skvělé nástroje, ale jde opravdu jen o zpětnou vazbu, zakončenou tradičním sumativním hodnocením (máš dobře 8 z 10 a tudíž za 2). A co teď s tím dál? I když se dá na tyto výsledky navázat a dále s nimi pracovat, je většinou zapotřebí jiné prostředí, jiná aplikace a vše se tak opět drobí a drobí. 
   Od září jsem intenzivně hledal aplikaci, která by mně v tomto směru vyhovovala a splňovala všechna má kritéria. Aplikace, která pracuje ve webovém prohlížeči, je volně dostupná, umí archivovat práce žáků, umí úkol zadat, průběžně hodnotit, zvládá nejen text, ale také video i malování a v jednom okně mohu sledovat celou třídu současně. Jednu takovou aplikaci jsem objevil začátkem roku a jsem ní zatím velmi spokojený. To je také důvod, proč se chci o své dosavadní zkušenostmi podělit s vámi. V dnešní, první části, si ukážeme stručný popis nástroje, možnosti přihlášení, strukturu zadaných úkolů a založení třídy.
Logo aplikace

 

Co je formative?

   Aplikace Formative je zcela zdarma jak pro učitele, tak pro studenty. Běží v cloudu v prohlížeči a nemusíte si ji do svého zařízení instalovat. Díky tomu je také samozřejmě multiplatformní. Oproti aplikacím jako je např. Google Classroom apod., má nespornou výhodu v tom, že učitel vidí přehledně (a v reálném čase) práci celé třídy současně, v jednom okně. Může tak proto mnohem rychleji reagovat na případnou chybu a poskytnout žákovi potřebnou podporu.

 

Přihlášení

   Přihlášení je podobné jako u většiny podobných aplikací. Po kliknutí na login si vyberete zda jste učitel nebo žák a přihlásíte se pomocí jedné z možností, kterou vám aplikace nabízí. Pokud ve škole používáte Google suite, určitě využijte možnost přihlášení pomocí Google účtu.

Úvodní obrazovka
Přihlašovací obrazovka
Další možností je přihlášení pouze pomocí kódu přímo k materiálům

Pracujeme s formative

   Po přihlášení je před vámi úvodní obrazovka, kde se ve třech záložkách ukrývá vše potřebné (seznam úloh, váš profil a seznam tříd s vašimi žáky). Vaše připravené úkoly a zadání je možné řadit přehledně do složek. K aplikaci je také připraveno velmi mnoho videotutoriálů, které vás provedou krok po kroku celou aplikací.

Seznam úkolů

Přehled připravených úloh

   Jednotlivé úlohy mohu přiřadit vybraným třídám nebo naopak povolit všem. Zadání mohu dále sdílet pomocí "rychlého kódu", pomocí linku, exportovat jedním kliknutím do Google Classroom nebo integrovat jako vložený (embed) kód do libovolné webové stránky.

Sdílení zadání

   Na dalším obrázku je patrné, že mohu zadání sdílet i jednotlivým třídám a ještě podrobněji nastavovat přístupová práva.
Rozšířené možnosti sdílení zadání

Profil učitele

V profilu učitele nastavujete standardní údaje jako jsou jméno, profilový obrázek, možnost změnit heslo, nastavit vyučované předměty, třídy, ve kterých učíte a název školy.

Profil učitele


Seznam tříd


Nejdříve si ručně vytvoříte třídu. Následně se automaticky vygeneruje sedmimístný kód. Pokud používáte ve škole žákovské účty Google, stačí tento kód promítnout. Na adrese goformative.com/#signup žáci kliknou na možnost přihlášení pomocí účtu Google a je to!

Seznam tříd



Ukázka videotutoriálů



 Jak se používá formative?


 O aplikaci formative

Pro bližší seznámení doporučuji navštívit Youtube kanál, kde naleznete opravdu vše potřebné, dále můžete využít on-line podporu pomocí chatu, kde jsou reakce téměř bleskové a v neposlední řadě se nabízí komunita učitelů, kteří aplikaci již delší čas využívají.

V dalším pokračování vám ukážu, jak se tvoří úloha a jaké možnosti aplikace formative nabízí při průběžném, formativním hodnocení.

 

Zajímavé odkazy

Hodnocení, které má smysl

Podcast Radia Junior
Tresty nemotivují. Stejně jako pochvaly. Neposkytují totiž informaci, kde se můžeme zlepšovat. „Vysoký efekt u studentů má povzbuzování, důvěra a doporučení, co by ještě mohli udělat a čím by se mohli zabývat, tedy formativní hodnocení,“ říká PhDr. Veronika Laufková, výzkumná pracovnice Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK.
 

Formativní hodnocení je skvělý nástroj pro lepší učení

Článek s audionahrávkou
Nabízíme zápis a zvukovou nahrávku z debaty na téma, k čemu je ve školách užitečné formativní hodnocení a jak na něj. Proběhla na konci října v rámci večerů v EDUpointu na pražském Staroměstském náměstí. Debaty se zúčastnili Veronika Laufková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Petr Albrecht z projektu Pomáháme školám k úspěchu a gymnázia Nový PORG, Michal Orság z EDULABu, který je spoluvydavatelem jedné z publikací o formativním hodnocení a další debatující. Moderoval Tomáš Feřtek z EDUin. Kromě přehledu hlavních témat si můžete poslechnout i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE. Dále nabízíme videa (Aj) vysvětlující principy formativního hodnocení a odkazy na nové publikace v češtině: Formativní hodnocení ve výuce a Zavádění formativního hodnocení. 

Žádné komentáře:

Okomentovat