středa 22. července 2015

eTwinningová návštěva ze Slovenska

V rámci eTwinningového projektu "Okénko k sousedům" naše škola ZŠ Staňkov hostila kamarády z partnerské školy v Horné Ždani na Slovensku. Setkání se uskutečnilo v polovině června a bylo to tak zároveň příjemné zpestření náročného závěru uplynulého školního roku.

DEN 1.

První den jsme společně navštívili Plzeň. Nemohli jsme samozřejmě vynechat návštěvu Techmanie. I přesto, že naši žáci navštěvují Techmanii pravidelně, vždy je možné nalézt něco nového a zajímavého a vhodného k věku, viz obrázek...

Návštěva osmáků v Techmanii

Po prohlédnutí exponátů a vědecké show jsme vyrazili na nezbytnou návštěvu OC Plazza a po obědě jsme pokračovali na Náměstí Republiky. Někteří jsme vystoupali 62 metrů a 321 schodů, abychom si prohlédli město také z výšky. Škoda jen, že počasí nám příliš nepřálo a na polovinu června bylo nezvykle velmi chladno.

Pohled z věže...

V odpoledních hodinách jsme vlakem společně dorazili do naší školy ve Staňkově, kde jsme se ubytovali a odpočinuli. Zbytek dne jsme strávili společnými sportovními aktivitami a postupným seznamováním. Přesto, že se již někteří žáci znali díky sociálním sítím, bylo pro některé z nich velmi zajímavým zjištěním, že komunikace tváří v tvář je v mnoha ohledech přece jen o něco složitější, ale zároveň může být také příjemnější...

Den 2.

Na středu jsem se obzvláště těšil. Díky Mgr. Barboře Šťastné z Regionální rozvojové agentury Plzeňského kraje, o.p.s. a projektu "Popularizace vědy a badatelsky orientované výuky" jsme vyrazili autobusem na Katedru informatiky a výpočetní techniky FAV ZČU. Zmíněná agentura pro nás zajistila prohlídku expozice "Aktivní mozek". Ovládání kuličky myslí, realistický trenažer řízení automobilu, počítač, který hádal čísla, na které žák myslí, interaktivní pískoviště, cvičení postřehu a mnoho dalších aktivit nás zcela dostali.

Roman se snaží pomocí svých myšlenek pohybovat kuličkou

Uhádne počítač číslo od 1 do 9, na které myslím?

I o zlomeninách kyčelního krčku lze hovořit s humorem :)

Interaktivní pískoviště

Po obědě jsme pro žáky připravili společné aktivity. První byla v duchu poznávání našeho města a účastníky hry provedla velkou částí Staňkova. Po rozlosování do skupin, kde byli zastoupení žáci obou škol, každá skupina obdržela list se zakódovanými úkoly a žáci byli vypuštěni k jejich plnění. Odhadovali jsme to tak na 2-3 hodiny. Některé úkoly se nám zdály až příliš složité. To by mohla být ta správná chvíle, kdy si konečně s kolegy sedneme a vypijeme kávu (já čaj). Vyrazili jsme po chvilce za nimi do města, abychom zkontrolovali plnění úkolů a zároveň případně posloužili nějakou radou. K našemu překvapení se již někteří vraceli zpět. Náročné se asi zdály pouze nám, žákům nikoli. Ani tentokrát nám tedy káva nevyšla. Přesto jsme byli velmi spokojení s tím, s jakou lehkostí si žákovské týmy poradili s vyřešením všech úkolů.

Společné řešení úkolů

V rámci splnění jednoho z úkolů museli žáci navštívit MěÚ ve Staňkově

Večer jsme strávili dalšími společnými aktivitami a ve dvojicích žáci tvořili prezentace z našeho setkání. Někteří tvořili koláže, někteří klasické prezentace, jiní zase videoprezentace atd. Některé prezentace se skutečně vydařily a zůstane v nich krásná vzpomínka na naše první setkání.

Společné aktivity

Tvoříme s iPadem

Také cítíte tu atmosféru? ;)

Tvorba prezentace našeho setkání

Den 3.

Byl před námi poslední den... Společně jsme navštívili prvňáčky a žáci ze Slovenska jim přečetli pohádky O Pampúšikovi, O červené čiapočce atd. Prvňáčci poté hádali, o jakou pohádku se jedná. Povedené bylo také vzájemné hádání českých a slovenských slov. Na závěr jsme si pak společně nakreslili obrázky, které se vztahovaly k přečtené pohádce.

Návštěva v 1.C

Prvňáčkům čteme pohádku O Pampúšikovi

Společně kreslíme

Po obědě jsme nasedli do Sharku a vyrazili na náš polední výlet. Tentokrát do našeho hlavního města, do Prahy. Počasí se oproti úterý naštěstí umoudřilo. Bohužel se opět projevila moje absolutní neschopnost jakéhokoli časového plánování a nedlouho po příjezdu bylo jasné, že vše prostě stačit do večera nemůžeme. Přesto si myslím, že jsme kamarádům ze Slovenska předvedli z Prahy to zásadní.

• Václavské náměstí
  • Staroměstské náměstí
  • Orloj
  • Prašnou bránu
  • Karlův most
  • Petřín
  • Pražský hrad
  • ... a metro, bezdomovce a pár opilců
Václavské náměstí

Karlův most

Rychle z Petřína!

... a rychle na Pražský hrad!

Nová čestná stráž

Na Pražském hradě skončila nejen návštěva Prahy, ale pokud nepočítám zpáteční cestu metrem, skončilo také naše setkání. Po rozloučení na nádraží jsme vyrazili ke svým domovům. O tom, že komunikace mezi našimi žáky a žáky ze Slovenska neutichla ani cestou vlakem, svědčí následující fotka.

Cesta "půlnočkou"

Ačkoli byl program našlapaný a na odpočinek se spánkem moc času nezbývalo, troufnu si tvrdit, že jsme si ty tři, společně strávené, dny jak se patří užili.

Poděkování

• Vedení ZŠ Staňkov za azyl
  • Kolegům za suplování
  • Kuchařkám ZŠ Staňkov za výborné večeře
  • Barboře Šťastné za super exkurzi a zajištění autobusu
  • Lence Kučerové z MěÚ Staňkov a restauraci Villa Restaurant za pomoc při naší "bojovce"
  • Kolegům ze Slovenska Aleně Píšové a Vladimíru Žmuráňovi
  • Našim žákům, protože bez nich by to prostě nešlo ;)

EPILOG

O tom, že ty tři dny byly opravdu náročné, svědčí fotografie pořízená druhý den o volné hodině :)