sobota 19. dubna 2014

Tábor očima iPhonu

V pátek, 28. března, jsme se šli projít  se žáky po městě Táboře. Po zvonění na první vyučovací hodinu jsme se přesunuli ještě společně se třídou ZŠ Nýřany do Tábora a prošli si celé náměstí i s několika jeho zákoutími. Jen na věž už se nám nějak nechtělo... Po přibližně půl hodině žáci opět seděli ve svých lavicích a pokračovali v běžné páteční výuce. 
Kdo dočetl až sem, musí si myslet, že už se na mě začíná podepisovat odučených osm měsíců  uplynulého školního roku. Ne ne, nebojte se, cítím se zatím svěží a zcela zdráv. Oněch 154 km, které nás dělí od tohoto historického města, jsme totiž nepřekonávali autobusem, ale pomocí technologií.

Myšlenky zrod

Při jednom z pondělních Vlnobití, kde došlo na téma online propojení třídy s odborníkem, vznikl nápad, který nás tradičně ihned zaujal. U PEPOUŠE (PEdagog POstižený Učitelským Šílenstvím) nebývá nikdy daleko od nápadu k realizaci. Někdy mám dokonce pocit, že jejich realizace je tak rychlá, že předbíhá i samotné nápady. A tak opět vzalo vše rychlý spád. Slávek, jak psala Jitka ve svém článku, je pro každou špatnost, a proto i tentokrát trvalo něco přes týden a naši žáci byli svědky virtuální, možná historicky vůbec první, živé prohlídky města Tábora.
Vlastně jsme nikdo netušili, zda to vůbec realizovatelné je, ale kde je PEPOUŠ, tam slova jako "nejde", "neumíme", "nemožné" prostě nemají šanci na přežití.

Technologie pod kontrolou   

Domluvili jsme se, že jako prostředek k přenosu využijeme aplikaci HANGOUTS. Jelikož nejde spustit záznam z jiného zařízení než z klasického PC (pokud se pletu, budu rád za informaci), připadla tato povinnost na mě. Přesto, že improvizace je moje druhé jméno, před sedmou hodinou jsem přeci jen znervózněl a jel jsem spojení vyzkoušet. Jaké bylo překvapení, když se na monitoru objevila hláška "Spojení je blokováno, hangouts nelze spustit". Představa Slávka, jak stojí zbytečně na náměstí v Táboře s iPhonem v ruce, Jitky, která se svými, jistě řádně namotivovanými žáky sedí ve třídě, mě dohnala k šílenému kroku a možné učitelské sebevraždě na mém současném pracovišti. Jen doplním, že výmluva, že PEPOUŠové mají šílenství už ve svém názvu odpoledne příliš nezabrala. Jediná šance, jak spojení odblokovat, znamenalo odpojit školní server a připojit PC přímo k providerovi. A tak se i stalo. V 7.55, tedy v okamžiku, kdy žáci a učitelé začali využívat desítky PC po budově naší školy, jsem je v zájmu mém, Slávka, Jitky, pokroku a našich natěšených žáků naprosto surově a bez jakéhokoli upozornění odpojil. 
Nedodržel jsem tedy ani akademickou čtvrthodinku zpoždění a pět minut po smluveném čase se spojení podařilo navázat. Za zmínku také jistě stojí především otevřená a 21 minut němá ústa našich žáků. Dokonce tak němá, že i když se Slávek dětí ptal co by je případně zajímalo, nenapadl je překvapivě ani žádný "vtipný" dotaz.

Co na to žáci?

Pro ilustraci předkládám i postřehy žáků.

M. G.
"Mají tam skoro pořád a všude úzké uličky. Město založil Přemysl Otakar a jmenovalo se Hradiště. Po celém městě jsou položeny kostky. Mají tam hostinec a pod pípou mají podzemí.

H. H.
"Prohlídka se nám líbila. Rozhodně by jsme chtěli další prohlídku. Myslíme si podle Bohuslava chování, že je sympatický :)). Jde vidět že o městu Tábor ví hodně věcí. Navíc jsme se něčemu přiučili. Zjistili jsme, že se v Táboře našel poklad s hrncem a v něm stříbrné mince. Taky že je v Táboře podzemní chodba."

J. P.
Virtuální prohlídka Tábora se nám líbila. Dozvěděli jsme se zajímavé věci. Nejvíce nás zaujalo Žižkovo náměstí. Zajímavé byly též uličky, jejichž konce nebyly vidět. Určitě bychom byli rádi, kdyby se podobná prohlídka zopakovala. 

J. H.
Virtuální prohlídka města Tábora byla hezká. Zjistili jsme, že město Tábor nezaložil Jan Žižka, ani husité, ale Přemysl Otakar II. A zjistili jsme, že úzké a kroucené uličky byly k tomu, abychom se mohli rychle schovat do bezpečí.

L. D.
Virtuální prohlídka se nám velice líbila. Dozvěděli jsme se spousty nových věcí, bylo to poučné. Město Tábor je velmi zajímavé a starobylé. Takové virtuální prohlídky bychom mohli mít častěji. Pan Bohuslav vše vyprávěl a říkal moc hezky, akorát nás štvalo, že řekl, že je ženatý. Těšíme se na další virtuální prohlídku.

S. A.
Celkem se nám to líbilo. Některé detaily nebyli dostatečně vidět. Líbilo se nám, jak o tom povídal a všechno věděl. Byli by jsme rádi, kdyby virtuální hodiny pokračovali. Mohli by jsme i při normálních hodinách dělat virtuální hodiny a dávat si různé otázky.

D. D.
Virtuální prohlídka se nám líbila, myslíme si, že byla pro nás přínosem, dozvěděli jsme se něco nového o městě Tábor a byli bychom rádi, kdyby se opakovala třeba v jiném městě. Překvapilo nás, že Tábor nezaložil Jan Žižka, ale Přemysl Otakar II!
T. D.
Virtuální hodina byla dobrá, mohla by se i opakovat. Dozvěděl jsem se docela dost o městě Tábor. Jakože třeba město založili přemyslovci v 13. století, sídlili tam i Husiti, v čele s Janem Žižkou. Hodina byla pro mě velikým přínosem.

L. L.
Tato virtuální prohlídka se nám moc líbala. Určitě je to pro nás přínosem. Je to dobrá zkušenost, ale mohla by být lepší kamera. Také by tam mohlo být víc věcí ze součastnosti. Byly by jsme rády, kdyby bylo takových virtuálních prohlídek více. Zjistili jsme hodně o historii Tábora. :)

Rady pro následovníky

Protože tento počin je jistě hodný následování, uvádím zde pro případně stejně postižené kantory několik cenných rad.
  1. Vyzkoušejte si předem, zda nemáte na školním serveru blokované porty, které využívá HANGOUTS
  2. Nezapomeňte před spuštěním záznamu vypnout mikrofon připojený k zařízení
  3. Bod 2 neplatí pro průvodce ;)
  4. Připravte si předem nějaké otázky k tématu
  5. Čas procházky dle mého názoru do 30 minut
  6. Pozor na typ mobilní sítě u průvodce, velmi záleží na rychlosti připojení
  7. Nezapomeňte, v závislosti na použitém zařízení, zaostřit snímaný objekt
  8. Jako alternativu HANGOUTS můžete použít např. ooVoo (jen pozor na příslušný balast při instalaci)


Výsledek našeho snažení


Zanedlouho, jak jinak u PEPOUŠŮ, připravujeme další prohlídku, tentokrát po stopách Jiříka z Poděbrad.

Žádné komentáře:

Okomentovat